در حال بارگذاری ...

اداره تئاتر؛ آوردگاه تمرین و اجرای هنرمندان کاربلد ایران 

امیر آتشانی: ساختمان اداره تئاتر همان‌طور که تئاتر شهر قلب تپنده تئاتر ایران به شمار می‌آید، قلب و جایگاه تمرینات و اجراهای حرفه‌ای و هنرمندان متخصص و کاربلد کشور بود.

این بنا از دوران مدیریت زنده‌یاد جمشید مشایخی تا اوایل دهه هفتاد و مدیریت بانو مریم معترف همچنان مرکزیت خود را حفظ کرده و فضایی برای انتقال تجربیات نسل گذشته و هنرمندان پیشکسوت به هنرمندان جوان بود.

علاوه بر این جایگاه تماشاگرانی به شمار می‌رفت که تشنه به تماشا نشستن هنرنمایی استادانی چون اکبر زنجان‌پور، بهرام بیضایی، قطب‌الدین صادقی و هنرمندان درخشانی چون زنده‌یادان جمیله شیخی، فهیمه راستکار، اسماعیل شنگله، محمدعلی کشاورز و بسیاری از هنرمندان جوان همچون فرهاد اصلانی، مهران مدیری و... به شمار می‌رفت که از این نسل آموختند و پا به عرصه مقدس تئاتر گذاشتند.

آن زمان سالن بلک‌باکس کوچکی با سه ردیف صندلی در این ساختمان وجود داشت که پذیرای تماشاگران خاصی بود که با تعصب و آگاهی ویژه‌ای به تماشای نمایش‌ها می‌نشستند؛ تماشاگرانی که بعضاً تهیه‌کننده و کارگردان‌های سینما و تلویزیون بودند و برای انتخاب بازیگر به سالن تئاتر می‌آمدند، اتفاقی که متأسفانه طی سال‌های اخیر بسیار کم‌رنگ و یا بهتر است بگویم تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود؛ درحالی‌که ادامه روند آن می‌توانست همچنان در معرفی بازیگران و هنرمندان خوب تئاتر برای فعالیت در دیگر مدیوم‌ها مؤثر باشد و بر تولیدات نمایشی تأثیر به‌سزایی بگذارد.

ورود به ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر سابق و فعالیت در آن کار راحتی به شمار نمی‌رفت؛ چراکه با نظم، انضباط و قواعد تعیین‌شده این ساختمان، مرکزی برای تمرین درست و اصولی تئاتر، آموزش و تربیت تجربی نسل جدید و اجرای کار برای هنرمندانی بود که جز به هنر و پیشرفت در این عرصه به هیچ‌چیز دیگری فکر نمی‌کردند. تمرین‌های هنرمندان در این ساختمان با تفکر اجرا در سالن‌های نمایشی همچون تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج انجام می‌شد و به این منظور هنرمندان ماه‌ها به‌صورت مستمر و مداوم تمرین داشتند.

متأسفانه منحل شدن و عدم فعالیت این ساختمان در ادامه روند تولیدات نمایشی و حضور هنرمندان جوان در این عرصه با کسب تجربه از پیشکسوتان را دچار مشکلات زیادی کرد که متأسفانه نتیجه و بازخورد آن در روند اجرایی آثار نمایشی طی سال‌های اخیر کاملاً مشهود و غیرقابل‌انکار است.

اینک تصمیم به بازسازی ساختمان اداره تئاتر سابق بسیار امیدوارکننده و قابل‌احترام است و قطعاً این بنا به‌عنوان پلاتویی برای تمرین می‌تواند فضایی باشد برای هنرمندان کاربلدی که اکنون به هر دلیلی امکان حضور در پلاتوهای خصوصی برای‌شان میسر نیست و خانه‌نشین شده‌اند.

و امیدوارم این ساختمان ارزشمند و پر از خاطره با مقاوم‌سازی درست و اصولی به چرخه تولید آثار نمایشی بازگردد و در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

نظرات کاربران